تحميل كتاب محاط بالحمقى pdf رابط مباشر

يتكلم هذا الكتاب محاط بالحمقى عن الأنواع المختلفة من البشر، كيف تفهم نفسك والآخرين، حتى تتمكن أخيرًا من التعامل مع من حولك بشكل أفضل وأكثر فاعلية؟

تحميل كتاب محاط بالحمقى

كتاب محاط بالحمقى: الأنواع الأربعة للسلوك البشري pdf، الكتاب (Thomas Erikson) بالنسبة للجزء الأكبر، السلوك البشري معقد وغامض. في بعض الحالات، يكون الأشخاص من حولنا حمقى. فهم السلوك الإنسانية مهمة لا تنتهي، وهي مهمة لا تنتهي لمعرفة ما يكمن وراء الانتخابات.

شخص والأسباب تصنيفها سهل وخطير، أيضًا شخص يتصرف بشكل مختلف عنك كجهل أو مخطئ أو حتى غبي. لكن عالم اليوم يتطلب فهمًا أكثر تطوراً نقوم على أساسه بتقييم الشخص بناءً على نقاط القوة والضعف لديه.

يتكلم هذا الكتاب محاط بالحمقى عن الأنواع المختلفة من البشر، كيف تفهم نفسك والآخرين، حتى تتمكن أخيرًا من التعامل مع من حولك بشكل أفضل وأكثر فاعلية؟

كتاب محاط بالحمقى pdf

كتاب محاط بالحمقى pdf

محاط بالحمقى من الكتب الأدبية المتميزة التي كتبها توماس إريكسون، وتتمحور الفكرة الرئيسية لهذا الكتاب حول تعريف السلوكيات المختلفة للبشرية، والتي تتمثل في أربعة أنواع من السلوك البشري، مع العلم أن التواصل مع البشر يختلف حسب كل شخص لا يمكن التواصل مع الجميع بنفس الطريقة.

كتاب محاط بالحمقى

ويحاول المؤلف أن يقوم الكتاب بإعطاء نصائح شعبية للتواصل البشري لمراعاة الفروق في التواصل بينهم، وتسمى هذه الطريقة نظام DISA System o DISC، والذي يرمز إلى الإتقان والاستقراء والعرض التقديمي والقدرة التحليلية. الأحمر والأصفر والأخضر والأزرق.

أحد الكتب المهمة لخبير الاتصال السويدي توماس إريكسون، والذي تم نشره عام 2014 م، وله العديد من الترجمات في 40 لغة، وترجمة إلى العربية عمر فتحي، هذا تم تصنيف الكتاب كواحد من أفضل الكتب غير الخيالية مبيعًا في السويد، ويحتوي الكتاب محاط بالحمقى على عدد صفحات يصل إلى ما يقرب من 319 صفحة.

ملخص كتاب محاط بالحمقى

عمرك حسيت قبل كده ان الناس اللي حواليك مش فاهمينك، وانك مش عارف تتعامل معهم سواء كانوا اصحابك اسرتك او حتى زمايلك في الشغل، دايما بتحس معهم بالمعاناة وانهم سامحوني في اللفظ اغبياء. الحقيقة هم مش اغبياء ولا حاجة ولكن انت مش عارف تتعامل مع الناس دي مش تفهم الناس اللي حواليك او تفهم طبعهم وانماط شخصياتهم المختلفة. 

علشان كده هنتكلم النهاردة عن ازاي نقرا اللي قدامنا ونفهم شخصيته ونعرف ايه السلوك أو الأسلوب المناسب للتعامل معه. وده من خلال كتاب محاط بالحمقى للمؤلف توماس اريكسون. الفكرة الرئيسية للكتاب محاط بالحمقى هي أن الأشخاص عندهم ملفات تعريف سلوك مختلفة. 

بمعنى انك ما تقدرش تتواصل مع الناس كلها بنفس الطريقة. ولكن فيه نظام يمكن على أساسه تتعامل به مع الناس اللي حواليك. وهو نظام او دي اي اس ايه. النظام ده بيقسم أنماط الشخصيات لاربع انواع سلوكيات باربع الوان مختلف وهو اختصار لأربع كلمات. الذي من كلمة وهي الهيمنة ويمثلها اللون الاحمر. اللي من كلمة انفلونزا وهو التأثير ويمثلها اللون الاصفر. الاسم من كلمة وهو الخضوع. وبيمثلوا اللون الاخضر. اما حرف الايه كلمة اناليتك ابلتي. وهي القدرة التحليلية. ويمثلها اللون الأزرق. 

تعالوا نفهم مع بعض كل سلوك ولونه. بيحب يتعامل ازاي ونقاط ضعفه ايه. اول سلوك هو الهيمنة. أو سلوك اللون الاحمر. نقدر نسميه بالغضب والجريء. الشخص الاحمر قائد بالفطرة بفرح جدا لما يتولى القيادة وعنده قدرة عالية جدا على التأثير على اللي حواليه. حتى لو كلامه ما كانش صحيح. والشخص الاحمر كمان تنافسي بطبعه. بيحول أي شيء في الحياة للمنافسة وحاسم جدا في اتخاذ قرارات. 

اما نقاط ضعفه قلة الصبر والصراحة الزيادة وكمان السيطرة. طب ازاي تتكيف معه وتكسبه? خليك صريح معه وكمان واثق من نفسك. واعرف ان لغته يا اما المكسب يا اما الخسارة. مفيش حل وسط. تاني سلوك هو سلوك اللون الاصفر وده الشخص المتفائل او المرح. يستمتع بالحياة ودايما بيشوف الايجابيات ويشاور عليها. حتى في اسوأ المواقف. بيتكلم كتير جدا ومنفتح وبيحب العمل الجماعي. وعنده حلول إبداعية ما تخطر على بالها ويبتسم كمان بالتفكير السريع. 

وده وده بدوره بيخليه شخص ملهم. ولكن نقاط ضعفه أنه ما بيديش فرصة لحد انه يتكلم وهو موجود. واوقات بيكون عشوائي. طب ازاي تتكيف معه? وفر له بيئة مرحة. لانه مش بيحب الجو الكئيب. كمان اديه مساحة يكون فيها صاحب قرار. اما تالت سلوك هو صاحب اللون الأزرق وهو الشخص المحلل. عنده قدرة رهيبة على انه يراقب كل اللي حواليه ويحلله ويقيمه. يحب الكمال جدا ومنظم ودقيق. ويهتم بالتفاصيل قوي يفكر بالمنطق جدا جدا. 

واقع درجة تصل إلى حد التشاؤم. كما حذر للغاية. انطوائي بعض الشيء. وما يتكلمش إلا في وجود ضرورة حتمية للكلام. عنده دايما الإجابات الصحيحة. ولكن نقاط ضعف الشخص الأزرق هي انه اوقات كتير بيكون متردد. وعنده هوس الكمال. وكمان متحقق طيب ازاي تتكيف معه? 

اتأكد كويس انك بتفهم في الكلام اللي بتتكلم فيه مع الشخص الازرق. أما السلوك الرابع والأخير هو صاحب اللون الاخضر. النمط ده اكسر شيوعا بين الناس ممكن تعتبره الوسط بين كل الانماط وكمان اكتر توازنا فيهم. لو حبينا نوصفه او نفهمه نقدر نقول عليه رمز الهدوء والتمهل والبساطة. الشخص الاخضر ما بيحبش لفت الأنظار لنفسه. وما يقدم نفسه للقيادة الا لو حد طلب منه ده. كمان يدخل نفسه في صراعات مع حد. 

بس نقدر نعتبره الأقل فاعلية لانه مش متحمس زي الاحمر. ومش واسع الحيلة زي الاصفر. ولا حتى منظم ودقيق زي الازرق. يمثل اغلب الناس نقاط ضعف الشخص الأخضر هو انه متردد وروتيني جدا وغير مبادر. طب ازاي تتكيف معه? حسسها بالامان. وقدم له الدعم وخليك لطيف في التعامل معه. 

ودي كانت انماط الشخصيات اللي ممكن تقابلنا في حياتنا نتعامل معها يوميا. بس عايزة اقول لكم ان ثمانين في المية من الناس بتكون مزيج او ميكس ما بين نمطين من اللي قلناهم. والباقي ممكن تكون مزيج من تلات أنماط. واخيرا اتمنى لكم علاقات وتعاملات كلها نجاح وارتياح.

يتلخص كتاب محاط بالحمقى في عرضه لموضوع السلوك البشري الشبيه بالغباء، حيث يحيط التعقيد والغموض بمحاولات فهم السلوك البشري، ويصعب على أي شخص كان على هذه الأرض تصنيف الناس ضمن معين.

القواعد التي يتم بموجبها تضمين العديد من المصطلحات والعناوين، مثل أنك جاهل، كما أوضح توماس إريكسون، خلال كتابه "محاط بالحمقى"، الأنواع الأربعة للسلوك البشري بهدف جعل الحياة الاجتماعية والعمل أفضل بكثير مما يبدو، طرق فاعلة للتعامل بشكل أفضل وفاعل مع البشر، بطريقة منهجية يقدمها المؤلف في كتابه وفق المحاور التالية:

  • التواصل يحدث وفق شروط المستمع
  • مقدمة للنظام
  • السلوك الأحمر السلوك الأصفر
  • السلوك الأخضر
  • السلوك الأزرق
  • الجانب الآخر المزعج
  • تعلم أشياء جديدة
  • لغة الجسد
  • مثال من الحياة الحقيقية
  • التكيف
  • كيف تقوم بتبليغ الأخبار السيئة
  • من يتناغم ولماذا ينجح الأمر
  • التواصل الكتابي
  • ما الذي يجعلنا غاضبون للغاية
  • عوامل الإجهاد ولصوص الطاقة
  • تأمل قصير عبر التاريخ
  • أصوات الحياة الحقيقية
  • مثال أخير من الحياة اليومية

إرسال تعليق

© جميع الحقوق محفوظة - book web تطوير قوالب بلوجر